تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

آموزش مهارتهای بازاریابی-seo-آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی-email marketing-ایمیل مارکتینگ-تبلیغات

آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

اعظم
آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی آموزش مهارتهای بازاریابی-seo-آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی-email marketing-ایمیل مارکتینگ-تبلیغات
در پست قبلی توضیحاتی از تسکولو دادیم و در مورد اعضای پروژه و شروع ایده آنها صحبت کردیم.
در این پست بر روی عوامل موفقیت این تیم قدرتمند متمرکز می شویم.

مصاحبه دیجیاتو و جام جم با موسسان تسکولو

فرهاد هدایتی و کاظم کشاورز را می توان دو جوان ایرانی موفق در راه اندازی استارتاپ دانست. آنها پروژه «Taskulu» را به همراه 4 نفر دیگر کلید زدند و پس از 2 سال تلاش و صرف وقت، سرانجام موفق به رونمایی آن شده و کاربران زیادی را چه از داخل و چه از خارج کشور برایش جذب نمودند.
در تصویر زیر فرهاد هدایتی در سمت راست و کاظم کشاورز در سمت چپ ایستاده اند.

موسسان تسکولو

قبل از شروع تسکولو در شرکت خودتان چه کاری انجام می دادید؟

پروژه های توسعه وب را از مشتری های خارجی (بیشتر آمریکایی و اروپایی) می گرفتیم و انجام می دادیم. ما مجبور بودیم برخی از کارهای دریافتی را به بیرون شرکت واگذار کنیم و این مسأله مشکلاتی را در مدیریت پروژه ها برایمان پدید می آورد.

در آن زمان برای حل این مشکل برنامه هایی مانند trello وجود داشت که کمکی به ما نمی کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم خودمان به صورت دستی برنامه ریزی ها را انجام دهیم که این کار هم بسیار زمان بر بود. در نتیجه تصمیم گرفتیم که ابزاری را برنامه نویسی کنیم که در ابتدا با نام Task Stat شناخته می شد و هم اکنون اسم آن به تسکولو تغییر کرده است.

افراد زیادی در دنیا روی پروژه های توسعه وب کار می کنند و درآمد خوبی هم از این شغل دارند. چه شد شما به این نتیجه رسیدید که باید این کار را ترک کنید و روی پروژه ای درآمدزا برای خودتان فعالیت نمایید؟

چون مالکیت پروژه ها برای خودمان نبود، باید تا وقتی که می خواستیم پول در بیاوریم این روند را ادامه دهیم؛ یعنی هر روز برای اهداف مشتریانمان کد نویسی کنیم.
همیشه فکرم این بوده، کاری که انجام می دهم برای خودم باشد. من از ترم دوم دانشگاه مشغول به کار شدم و در ترم پنجم شرکت خود را تاسیس کردم (چون می خواستم کار برای خودم باشد)، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که زمان و وقتمان را صرف می کنیم ولی در نهایت کاری که انجام می دهیم، متعلق به فرد دیگری است.

چه زمانی به این نتیجه رسیدید که باید تمام تمرکز خود را روی پروژه تسکولو بگذارید و می توانید در این کار موفق شوید؟




زمانی که برای مصاحبه اولیه با آقای محسن ملایری و خانم سارا یوزینگر به آواتک آمدم، به آنها گفتم که نمی تواتم کار شرکتم را رها کنم چون درآمدم خوب است و به آن نیاز دارم زیرا باید خانواده ام  را از نظر مالی تحت پوشش داشته باشم.

آنها به من پیشنهاد دادند که در دوره Pre-Accelerator حضور داشته باشم اما اگر علاقه داشتم در دوره Accelerator بمانم باید کار شرکتم را رها کنم. قصدم این بود که تنها در دوره دوماهه Pre-Accelerator باشم اما بعد از اتمام دوره و اجرایی شدن برنامه، عملا 90 درصد از تمرکزمان روی تسکولو قرار گرفت و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که می شود از برنامه نتیجه گرفت.

چه شد که به این نتیجه رسیدید و کار را ادامه دادید؟


راه اندازی سرویس خیلی خوب بود و با مربی های آواتک در این مورد بسیار صحبت کردیم (مخصوصا افرادی که در خارج از کشور بودند) و همه، ما را به ادامه کار تشویق می کردند.

همچنین بازخوردهایی دور از انتظار گرفتیم؛ به عنوان مثال، در روز رونمایی برنامه، تنها 5 دقیقه زمان برد تا در هکرنیوز از تسکولو صحبت شود و خبر مربوط به آن، تا 5 ساعت در صفحه اول سایت یاد شده ماند.

کاربران بسیاری به عضویت تسکولو درآمدند که نشان می داد اگر روی آن تمرکز کنیم می توانیم به جایگاه خوبی برسیم و همین امر سبب شد تا کار قبلی را رها نماییم و هم اکنون تنها دو نفر از اعضای تیم، پروژه های نیمه تمام را تکمیل می نمایند و کار جدیدی را قبول نمی کنیم.

آیا خودتان تمام وقت روی تسکولو کار می کنید و پروژه جانبی دیگری در دست ندارید؟

بله من تمام وقتم را روی تسکولو می گذارم.

قصد دارید که به خارج از کشور بروید؟

از ایران با این همه تحریم نمی شود تسکولو را مدیریت کرد؛ زیرا حدود 80 درصد از کاربران ما غیر ایرانی هستند و به خاطر تبادل مالی که وجود دارد نمی توانیم به عنوان یک شرکت ایرانی این کار را ادامه دهیم و باید به خارج از کشور برویم و شرکت را آنجا ثبت کرده و مستقر شویم.

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با استارتاپ ها، داشتن یک تیم خوب و فعال است. از ارتباط و تعامل خوبی که میان شما و شریکتان برقرار است بگویید؟

در این قسمت از کاظم کشاورز خواسته می شود که خود به این سوال پاسخ دهد.

کاظم کشاورز: در رشته علوم کامپیوتر دانشگاه امیر کبیر تحصیل می کردیم، ورودی یک ترم بودیم و از آنجا با هم دوست شدیم. یک سری پروژه ها را با هم انجام دادیم و در نهایت برای کار روی پروژه های دروپال نزد فرهاد آمدم. ایده مان این بود که یک سامانه مدیریت پروژه برای خودمان بنویسیم و از آن به بعد به زبان روبی آن ریلز (Ruby on Rails) مهاجرت کردیم. چون فرهاد مشغله زیاد داشت فرایند کد نویسی را شروع کردم و بخش قابل توجهی از از کار را جلو بردم تا اینکه یک نفر دیگر به جمع ما اضافه شد.

فرهاد هدایتی: فردی به نام پویا که دانشجوی دانشگاه تهران بود به تیم ما پیوست و تقریبا یک سال با هم کار کردیم که در زمینه ریلز به ما کمک کرد. نهایتا تسکولو تایید شد و تاکید داشتیم کار درون شرکت باشد و فناوری اش را طوری انتخاب کردیم که با آن آشنا بودیم. در آن زمان کد نویسی هسته کار بر عهده من بود و کاظم هم با زبان های asp و javascript ظاهرش را توسعه می داد. طراحی هسته کار با دروپال کمی دشوار بود و نهایتا کاظم کار با ریلز را شروع کرد و پروژه را به پیش برد.

در ابتدای ورودتان به شرکت یک حقوق ثابت دریافت می کردید اما زمانی که شراکتتان آغاز شد، در آمد شما نیز به موفقیت مجموعه گره خورد. از نگرانی هایتان در این رابطه بگویید؟

این شرایط کمی نگران کننده بود؛ من تا پیش از این، پروژه های زیادی را انجام می دادم و ماهیانه 1 یا 2 میلیون تومان بدست می آوردم اما هم اکنون اگر شکست یا پیروزی باشد، محصول و کار برای خودم هست و این حس خوبی را در من بوجود آورده است.

از مشکلاتی که بعضا در حین کار برایتان پیش می آید بگویید؟

راه اندازی تسکولو بسیار طول کشید (حدود 2 سال) و این مسأله مشکلات مالی زیادی برای ما به وجود آورد. تقریبا دو سال هر روز کار می کردیم، مشتری نداشیم و بازخوردی هم دریافت نمی کردیم و تنها درون شرکت با هم کار می کردیمکه این مسأله برایمان آزار دهنده بود.

البته استارتاپ ما هنوز هم هیجان انگیز نشده و هر روز یک کار روتین را انجام می دهیم. این روزمرگی به حدی زیاد است که گاهی تصمیم می گیریم پروژه را کاملا متوقف نماییم.

10 سال دیگر به کجا خواهید رسید؟

خیلی سخت است ولی فکر کنم روی استارتاپ دیگری کار خواهیم کرد. هدف ما این است که خوب روی تسکولو کار کنیم تا 5 سال دیگر توسط یک شرکت بزرگ خریداری شود و سپس به سمت استارتاپ دیگری برویم، زیرا برای سرمایه گذاری و خرید سهام به دلیل وجود نمونه قبلی بیشتر به ما اعتماد خواهند کرد.

ایده بعدی تان چیست؟


بله چون در زمینه مارکتینگ مطلب می خوانم می دانم که برای بازاریابی پورتال، راهکار خودکار سازی یا داشبوردی در اینترنت وجود ندارد. می خواهیم در این زمینه کار کنیم.

البته کاری که در همین زمینه برای خودمان انجام می دهیم این است که از طریق توئیتر تمامی مطالبی که در مورد ترلو نوشته می شود را استخراج می کنیم و برای شرکت اِی لین ارسال می کنیم و آنها کار تجزیه و تحلیل را برای ما انجام می دهند و نظرات مثبت، منفی و خنثی را جدا سازی می کنند، بعد ما نظرات منفی را نگه می داریم و روی آنها کار تبلیغاتی برای تسکولو انجام می دهیم در آینده این فعالیت ها می تواند به صورت خودکار توسط یک برنامه انجام شود.

این استارتاپ یا ایده جدید را در ایران راه می اندازید یا در خارج؟


این فعلا ایده است و تا زمانی که تسکولو را به سرانجام برسانیم راه بسیاری باید طی شود.

توصیه‌تان به کسانی مثل خودتان که می‌خواهند یک استارت‌آپ راه بیندازند چیست؟

به نظرم هر چه سریع‌تر ایده‌شان را عملی کنند و آن چیزی را که درست کرده‌اند به دست مشتری برسانند؛ چون صبر کردن برای ارائه یک محصول بهتر باعث می‌شود هیچ‌گاه به آن مرحله‌ای که در نظر دارید نرسید؛ زیرا همیشه می‌توان بهتر را بهترین کرد.

منبع: دیجیاتو ، جام جم



طبقه بندی: کسب و کار،
برچسب ها: تیم تسکولو، تسکولو، taskulu، استارتاپ، استارتاپ ایران، استارتاپ موفق، کاظم کشاورز،

تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1395 | 10:15 ق.ظ | نویسنده : اعظم یزدی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • تا نیوز