تبلیغات
آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

آموزش مهارتهای بازاریابی-seo-آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی-email marketing-ایمیل مارکتینگ-تبلیغات

آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی

اعظم
آموزش بازاریابی مجازی اینترنتی آموزش مهارتهای بازاریابی-seo-آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی-email marketing-ایمیل مارکتینگ-تبلیغات

1- تعریف کسب و کار

نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ی آکسفورد کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه‌ی لانگ من کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می‌شود.

به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد.

  • بر طبق نظر (ارویک و هانت) و کاری که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود. ، کسب و کار عبارت است از هر نوع کسب
  • (پترسن و پلومن) بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
  • پروفسور (اون) ، کسب و کار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.

بنابراین با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.

2- ویژگیهای کسب و کار

با توجه به تعاریف کسب و کار، ویژگی‌های کسب و کار، عبارتند از:

  1. فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
  2. معامله‌ی کالاها و خدمات
  3. تکرار معاملات
  4. انگیزه‌ی سود (مهم‌ترین و قدرتمندترین محرک اداره‌ی امور کسب و کار)
  5. فعالیت توأم با ریسک. کسب و کار، همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کار، توأم با ریسک است.

3- اهداف کسب و کار

باور عمومی این است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادی است، در حالی که این امر، واقعیت ندارد. آرویک معتقد است همان طور که انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی‌کند، تنها هدف کسب و کار هم، کسب سود نیست. بنابراین، کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی اند و هم اهداف اجتماعی‌اند.

4- انواع كسب كار

4-1- كسب و كار خانگی

4-1-1- تعریف

به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سكونت شخصی كه با استفاده از امكانات و وسایل منزل راه اندازی شود كسب و كار خانگی میگویند.

4-1-2- اهمیت كسب و كار خانگی

امروزه كسب و كارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالیتهای اقتصادی كشورهای پیشرفته محسوب میشوند. كسب و كار خانگی از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر كشور میشوند. همچنین برای جوانان ، كسب و كارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی كسب و كار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع كسب و كار ساده و آسان است. به عنوان نمونه شما میتوانید با یك دستگاه رایانه و یك خط تلفن ، یك كسب و كار اینترنتی راه بیندازید و كارها و خدمات مختلفی را به مردم عرضه و ازاین راه برای خود درآمد كسب كنید.

4-1-3- سابقه كسب و كارهای خانگی

كسب و كارهای خانگی در ایران سابقه دیرینه دارند. بسیاری از صنایع دستی كه امروزه هم وجود دارند، در منازل و محل سكونت افراد تولید میشده اند. بطور كلی كسب و كار خانگی پدیده جدیدی نیست ،بلكه در نتیجه تغییرات و تحولاتی كه در فعالیتهای اقتصادی - اجتماعی امروز به وجود آمده به آن توجه بیشتری شده است و این نوع كسب و كارها روز به روز گسترش و توسعه می یابند.

4-1-4- دلایل انتخاب كسب و كار خانگی

  • بالا بردن كیفیت زندگی: امروزه اكثر صاحبان كسب و كار های خانگی بر این باورند كه كار كردن در خانه، كیفیت زندگی آنان را بهبود میبخشد. كاركردن در خانه باعث میشود كه وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان توجه بیشتری شود.به طور كلی امروزه كار و زندگی بیش از پیش در همدیگر ادغام شده اند.
  • توسعه فن آوری: امروزه با پیشرفتهای زیادی كه در زمینه علوم رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده، محیط خانه محل مناسب و كاراتری برای كسب و كار شده است.

4-1-5- مزایای كسب و كار خانگی

  1. آزادی و استقلال عمل بیشتر
  2. ساعات كاری انعطاف پذیر
  3. ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین كار و زندگی
  4. پایین بودن هزینه راه اندازی
  5. پایین بودن میزان ریسك
  6. امكان كاركردن پاره وقت
  7. راحت تر بودن تربیت بچه ها
  8. داشتن فرصت و زمان بیشتر
  9. تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و كم توان
  10.  احتمال موفقیت بیشتر
  11.  تناسب با اقشار مختلف
  12.  احساس راحتی بیشتر
  13.  عدم نیاز به مجوز

4-1-6- نكات مهم برای راه اندازی كسب و كار خانگی

  1. درباره ایده كسب و كارتان تحقیق كنید.
  2. درباره محصول یا خدماتتان نیز اطلاعات كسب كنید.
  3. محل كار خود را تعیین كنید.
  4. مشاركت دیگر اعضای خانواده را جلب كنید.
  5. اسم مناسبی برای كسب و كارتان انتخاب كنید.
  6. اسیاب و تجهیزات مناسبی برای كسب و كارتان تهیه كنید.
  7. پوشش مناسب و درخور برای كسب و كارتان فراهم كنید.
  8. یك صندوق پستی به كسب و كارتان اختصاص دهید.
  9. با دوستان و همسایگانتان رك و صادق باشید.
  10.  حساب بانكی برای كسب و كارتان باز كنید.
  11.  ارتباطات بیشتری با دیگران برقرار كنید.
  12.  از داشتن كسب كار خانگی واهمه و خجالتی نداشته باشید، بلكه به آن افتخار كنید.

4-2- کسب و کار اینترنتی

این نوع کسب و کار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر ، اینترنت، و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریع ترین کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.

یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصول یا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردی دارید که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، می توانید با معرفی آن محصول در سایت خود، دیگران را از وجود آن مطلع کنید و از این طریق به اهداف خود دست یابید.
زیبایی اینترنت در این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده اند و این امر می تواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان شما می توانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. شما نیز می توانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاهتان در صفحات اینترنت جای دهید. مهمتر از این، شما می توانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

4-2-1- تفاوت كسب و كار اینترنتی با تجارت الكترونیكی

بسیاری از افراد، كسب و كار اینترنتی (E-Business) را با تجارت الكترونیكی (E-Commerce) اشتباه می گیرند در حالیكه این دو مبحث با یكدیگر متفاوتند. به عبارتی     E-Business به مجموعه فعالیتهای مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همكاری با سرمایه گذاران و... كه از طریق شبكه اینترنت انجام می‌گیرد اطلاق می‌شود در حالیكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خرید و فروش از اینترنت می باشد و خود، زیرمجموعه ای از E-Business است.

4-2-2- انواع كسب و كارهای اینترنتی

امروزه، كسب و كارهای اینترنتی بسیار متنوعند. اما به طور كلی آنها را می‌توان آنها به 10 گروه عمده تقسیم بندی كرد:

  1. ایجاد اجتماعات آنلاین
  2. خرید، فروش و حراج كالاهای مختلف
  3. تبلیغات اینترنتی
  4. ارائه خدمات تخصصی به دیگران
  5. ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش
  6. تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف
  7. چند رسانه ای یا مالتی مدیا
  8. پیوستن به شبكه های واسطه گری
  9. خدمات مربوط به ایمیل
  10.  سرمایه گذاری مشترك

4-3- کسب و کار روستایی

اكنون توسعه‌ی روستایی بیش از گذشته با پدیده‌ی كارآفرینی سرو كار دارد. مؤسسات و شخصیت‌های رواج دهنده‌ی توسعه‌ی روستایی، كارآفرینی را به منزله‌ی یك مداخله‌ی راه‌بردی می‌دانند كه می تواند فرایند توسعه‌ی روستایی را تسریع بخشد اما به نظر می‌رسد كه همگی آنها بر نیاز به گسترش بنگاه‌های اقتصادی روستایی نیز توافق دارند. آژانس‌های توسعه، كارآفرینی روستا را به عنوان یك نیروی اشتغال‌زای بزرگ، سیاست‌مداران آن را همچون یك راه‌برد كلیدی برای جلوگیری از ناآرامی در مناطق روستایی، و كشاورزان، آن را وسیله‌ای برای بهبود درآمد خویش می‌دانند.به این ترتیب، كارآفرینی از نقطه نظر تمام این گروه‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بهبود كیفیت زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و ابزاری برای تثبیت اقتصاد و محیطی سالم تلقی می‌گردد. در شرایط وجود یك سمت‌گیری كارآفرینانه در قبال توسعه‌ی روستایی، این موضوع پذیرفته می‌گردد كه كارآفرینی، یك نیروی مركزی برای نیل به رشد و توسعه اقتصادی است. بدون آن، دیگر عوامل توسعه به هدر رفته و تلف می‌شود؛ با این حال، پذیرش این نكته نمی‌تواند به تنهایی به توسعه‌ی روستایی و پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی بیانجامد. كارآفرینی در نواحی روستایی در جستجوی تركیب واحدی از منابع، هم در درون و هم در خارج از فعالیت‌های كشاورزی است. مثال‌های متنوعی از كاربردهای غیركشاورزی منابع موجود همچون: گردشگری، آهنگری، درود گری، ریسندگی و مثال‌هایی از تنوع بخشی به فعالیت‌های نه چندان وابسته به كشاورزی در زمینه‌های منابع آب، اراضی جنگلی، ساختمان، مهارت‌های موجود و توانمندی‌های محلی وجود دارد كه همگی با كارآفرینی روستایی متناسب است. تركیب كارآفرینانه‌ی این منابع در رشته فعالیت‌هایی همچون: تسهیلات گردشگری، ورزش و اوقات فراغت، آموزش فنی و حرفه‌ای، خرده فروشی و عمده فروشی، فعالیت‌های صنعتی (در سطح مهندسی و استاد كاری)، خدمات مشاوره‌ای، تولیدات با ارزش افزوده بالا  همچون گوشت، شیر، فرآورده‌های چوبی و سایر فعالیت‌های خارج از مزرعه تجلی می‌یابد.
كارآفرینی روستایی اساساً تفاوتی با كارآفرینی در شهر ندارد جز اینكه باید آن را در فضای روستا تصور نمود. پترین (1994) كارآفرینی روستایی را مجموع سه گزاره ذیل تعریف می‌نماید:

  1. نیرویی كه سایر منابع را برای پاسخگویی به یك تقاضا بی‌پاسخ بازار بسیج می‌كند
  2. توانایی خلق و ایجاد چیزی از هیچ
  3. فرآیند خلق ارزش به وسیله امتزاج مجموعه واحدی از منابع درراستای بهره‌گیری از یك فرصت

آنچه در مجموع می‌توان برای تعریف مقوله كارآفرینی روستایی بكار برد عبارتست از: «بكارگیری نوآورانه منابع و امكانات روستا در راستای شكار فرصت‌های كسب ‌و كار».

این نوع کسب و کارها با توجه به اندازه‌ی کوچک روستاها، در مقیاسی کوچک هستند و اغلب بین 10-20 نفر بوده و با توجه به غالب بودن فعالیت‌های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند. با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعه‌ی اطلاعاتی، کسب و کارهای روستایی نیز در نوع دچار تغییر و تحول شده‌اند و انواع کسب وکارهای خدماتی، تولیدی، صنعتی و فناوری اطلاعات  در آن دیده می‌شود.

4-4- کسب و کارهای خانوادگی

کسب و کار خانوادگی یک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خویشاوند و فامیل باشند. به عبارت دیگر به کسب و کارهایی گفته می شود که افراد یک خانواده و خویشاوندان اقدام به تشکیل کسب و کاری می نمایند. این نوع کسب و کار ها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود.

اغلب میان دو واژه «خانواده» و «كسب و كار» نوعی تضاد و دوگانگی وجود دارد، در حالی كه این مفاهیم به عنوان دو  زیر سیستم از یك ابر سیستم به نام اجتماع و جامعه هستند كه در اثر ارتباطات و تاُثیرات متقابلی كه بر روی یكدیگر می گذارند تشكیل یك نظام كلی تر را به نام "كسب و كار خانوادگی" (فامیلی) می دهند. برخی دیگر نیز برای تعریف این مفهوم به مباحثی چون بینش و هدف یك شركت و یا یك كسب وكار خاص اتكا نموده اند و به موضوع از این منظر نگریسته اند.  نهایتاً اینكه تئوری مشهور مبتنی بر منابع (RBV) بدین منظور یك شركت و یا كسب و كار خاص را بر اساس دسته بندی منابع موجود آن (دانش ، مواد ، سرمایه ، نیروی انسانی و ...) تعریف و تقسیم بندی می نماید.

به هرحال تعاریف و تقسیم بندی های زیادی برای كسب و كار خانوادگی ارائه شده است. برای تعریفی دقیق و روشن از این مفهوم می توان با دو دید و تقسیم بندی كلی و جزئی  به موضوع نگاه كرد. از دید كلی می توان یك كسب وكار یا شركت خانوادگی را بدین گونه تعریف نمود: شركت ها، مؤسسات و كسب و كارهایی كه بوسیله ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افراد خانواده تحت تاًثیر قرار می گیرند. از دید جزئی تر تعاریف زیر را می توان برای یك كسب و كار خانوادگی برشمرد: كسب و كاری كه متعلق به افراد یك خانواده می باشد و توسط افراد فامیل و غیرفامیل اداره می شود.

همانطور كه مشخص است یك كسب و كار خانوادگی گاهی می تواند فراتر از یك شركت خانوادگی باشد. و گاهاً نیز فقط در قالب یك شركت خانوادگی باشد. البته در تعریف این نوع كسب و كار سه عامل مهم مطرح می باشد: خانواده ، مالكیت و مدیریت. آنچه كه از یافته های تمام تحقیقات بر می آید این است كه همگرایی عامل خانواده و تنها یكی از دو عامل مالكیت و مدیریت (خانواده و مالكیت یك كسب و كار ، یا خانواده و مدیریت یك كسب وكار) می تواند به تعریف یك كسب و كار خانوادگی بسنده كند.

به دلیل اهمیت بسیار زیاد شركت ها و كسب و كارهای خانوادگی در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال زایی و رفع بیكاری ، بسیاری از كشورهای جهان نسبت به این مسئله و كارآفرینی از طریق ایجاد اینگونه شركت ها روی آورده و برنامه ریزی های بسیار دقیق و هدفداری را در این زمینه انجام می دهند.

مطابق انتشارات آكادمی بین المللی تحقیقات شركت های خانوادگی (IFERA) در دسامبر 2003 ، سهم شركت های خانوادگی از كل شركت های موجود ، در اروپا حدود 60 – 93 درصد ، در ایالات متحده حدود 95 درصد و در آمریكای مركزی و جنوبی حدود 65 درصد می باشد. همچنین نزدیك به 35 درصد از 500 شركت بزرگ آمریكایی از نوع شركت های خانوادگی می باشد. شركت های بزرگی نیز در سطح دنیا مانند شركت هایHermés , Danone , Michelin , Peugeot , Henkel , BMW , Dr. Oetker , Beretta  Barilla , Johnson & Johnson , Kelloggs , Mars , IKEA , Tetra Pak از نوع شركت های خانوادگی می باشند. همچنین شركت بزرگ Hoshi كه در قرن ششم در ژاپن تاُسیس گردید نیز شركتی خانوادگی می باشد. درصد شركت های خانوادگی از كل شركت های موجود در برخی از كشورهای بدین شرح است: ایالات متحده    95 ؛ ایتالیا    93؛ فنلاند    80؛ یونان    80؛ قبرس    80؛ سوئد    79؛ اسپانیا    75؛ هلند    74؛ پرتغال    70؛ بلژیك    70؛ انگلستان    70؛ آلمان    60؛ فرانسه    60؛ استرالیا   75

با توجه به آمار و اطلاعات فوق مشاهده می شود كه كسب و كارهای خانوادگی از مهمترین اولویت های كشورهای مختلف برای اشتغال زایی و كارآفرینی محسوب می شوند. سیاستمداران و دولتمردان در كشورهای مختلف قوانین و مقرراتی وضع نموده اند كه ضمن فراهم آوردن تسهیلات و امكاناتی در جهت راه اندازی ، رشد و توسعه كسب و كارهای خانوادگی ، موانع و مشكلات پیش روی مؤسسان این گونه كسب وكارها را نیز حداقل نموده است. افزایش سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران برای انتقال سرمایه ها به سمت این گونه شركت ها نیز از دیگر برنامه های اقتصادی دولت ها می باشد.

4-4-1- رشد و بقای كسب و كارهای خانوادگی

برای اینكه یك كسب و كار خانوادگی رشد نماید و برای نسل های بعدی نیز بقا داشته باشد بایستی یك برنامه ریزی دقیق و اصولی برای كسب وكار از سوی مالكان و مدیران كسب و كار انجام گیرد. علاوه بر این به دلیل اهمیت روزافزون این نوع كسب و كار هم برای جوامع و برای اقتصاد ملت ها حمایت هایی نیز بایست از سوی دولت ها در این راستا انجام شود. تركیب چندین عامل برای توضیح و تشریح موفقیت، رشد و بقای كسب و كارهای خانوادگی لازم است از آن جمله می توان به مواردی مانند فرهنگ خانواده ، شخصیت و خصوصیات هركدام از اعضای خانواده  ، عوامل محیطی و اجتماعی ، نوع كسب و كار ، خصوصیات كارآفرین (بنیانگذار) كسب وكار و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود. در شكل زیر تركیبی از عوامل فوق مشاهده می شود.

4-5- كسب و كارهای كوچك

به منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص كسب و كار كوچك ، باید گفت كه این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌كند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل ‌هایی را صورت دهند. به علاوه ، این استانداردها برای برنامه‌هایی كه در خصوص كمك بهبود به امور مالی است كارا می‌باشد. كسب و كار كوچك بصورت مستقل است و هر شركتی با كمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریكا حدود 5/22 میلیون كسب و كار مستقل از كشاورزی و زراعت وجود دارد كه 99 درصد آن كسب و كار كوچك(Small Business) به حساب می‌آیند.

5- فعالیتهای كسب وكار

5-1- کسب و کار خدماتی

شامل فعالیت هایی است که برای انتقال کالاها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف، ضروری اند. بنابراین، خرید و فروش کالاها و خدمات و تمام فعالیتهایی را که انجام معادله را تسهیل می کنند(انبارداری، درجه بندی، بسته بندی، تامین مالی و...)شامل می شوند. کسب و کار خدماتی، کسب و کار تجارتی را نیز شامل می شود و به انجام آن کمک می کند. وظیفه ی اساسی کسب و کار خدماتی، برداشتن موانع فردی، مکانی، زمانی، مبادلاتی، دانشی و غیره است و جریان آزاد کالاها و خدمات از تولید کننده به مصرف کننده را فراهم می سازد.

5-1-1- کسب و کار خدماتی

  1. خدمات حمایتی
    • بانکداری
    • حمل و نقل
    • بیمه
    • انبارداری
    • بسته بندی
    • تبلیغات
  2. خدمات مستقیم
    • داخلی
    • هنری
    • بهداشتی
    • بیمه ای
    • ارتباطات

5-1-2- کسب و کار تجاری

در واقع، تجارت شاخه ای از کسب و کار خدماتی است. به تعبیری، وضعیت نهایی فعالیت کسب و کار، شامل خرید و فروش کالاها و خدمات است. کسب و کارهای تجاری را بر اساس اندازه و میزان پوشش، به دو دسته ی اصلی تقسیم می کننند:

  1. بر اساس اندازه و ظرفیت
    • عمده فروش
    • خرده فروش
  2. بر اساس میزان پوشش بازار
    • تجارت منطقه ای
    • تجارت ملی
    • تجارت بین المللی
منبع: برگرفته از http://www.mgtsolution.com
برچسب ها: كسب و كار ؛ اصول كسب و كار ؛ كسب و كار اینترنتی ؛ كسب و كار كوچك،

تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393 | 10:35 ب.ظ | نویسنده : اعظم یزدی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • تا نیوز